Vad blir det för vin?

Valet av vin till mat – eller varför inte val av mat till vin – är ditt! Vi provar nya kombinationer och testar oss fram. Vår nyfikenhet bjuder oss på nya upplevelser, ofta är det just det nya, annorlunda som ger oss de bästa upplevelserna.

Upplevelsen av vin och mat är personlig. Vi har alla våra egna favoriter oavsett om det gäller färg, kläder, intressen m.m. På samma sätt är det med vin och mat – det avgörande är vad du tycker om.

När du väljer mat till dina favoritviner finns några vedertagna utgångspunkter. Denna guideline sammanfattar dessa och jag hoppas du kan finna stöd i sökandet efter mat och vin i harmoni – din harmoni!

Den äventyrlige kan också få inspiration till att utmana tradition och vedertagna uppfattningar för att söka nya oprövade smakupplevelser. Oavsett vilket önskar jag dig lycka till när du söker efter harmoni mellan mat vin och hoppas du får vägledning av följande utgångspunkter.


 

Sötma

Finns i bl.a. socker, sirap, frukt/bär, ris, skaldjur, fisk, röd paprika, majs, rotfrukter, vilt, gelé och sylt. Sötma i maten gör att drycken upplevs friskare, beskare, strävare och mindre söt/fruktig. Se upp med syrliga och tanninrika viner!
Sötma i drycken gör att maten upplevs mindre söt, mindre kryddstark/het, syrligare och beskare.

Sälta

Finns i bl.a. salt, skaldjur, fisk, fiskrom, ansjovis, rökt fisk/kött, bacon, rimmade produkter, grön- och blåmögelost, oliver och mineralvatten. Sälta i maten gör att drycken upplevs mindre frisk, mindre söt, mindre sträv och mindre besk. För mycket sälta kan göra vinet platt o tråkigt. Sälta i drycken gör att maten upplevs mindre syrlig, mindre besk o mindre söt.

Syra

Finns bl.a i citron, vinäger, vinbär, skaldjur, getost, gräddfil, tsatsiki, nötkött, fisk och grönsaker. Syra i maten gör att drycken upplevs mindre syrlig, mindre sträv och mindre besk. Är vinet för torrt/strävt – prova med citron i maten. Syra i drycken gör att maten upplevs mindre syrlig, mindre besk, mindre krydda/hetta, sötare och balanserar upp fett.

Beska

Finns i bl.a. grön paprika, grapefrukt, ruccola,kronärtskockor, endivesallad, dragon, timjan, persilja och mörk choklad. Beska i maten gör att drycken upplevs beskare, sötare, strävare, hetare och mindre frisk. Se upp med tanninrika viner! Beska i drycken gör att maten upplevs mindre syrlig, mindre salt, beskare och sötare.

Umami

Finns bl.a. i misosoppa, aromatkryddor, buljong, Kikkoman, fisksås, fet fisk, avocado, fågel, pata negra, parmaskinka. Umami i maten gör att drycken känns strävare och mer beskt. Svårt vinval, vitt vin med syra kan fungera, röda viner blir ofta metalliska. Fungerar inte mat och vin – använd salt och citron!


 

Några avslutande tips!

Krydda i maten

Gör att drycken upplevs mindre söt, mindre frisk, strävare, beskare och alkoholstarkare. Välj därför gärna ett halvtorrt vitt vin med hög syra eller ett moget rött vin med hög syra och lägre alkoholhalt.

Fett i mat

Fett lyfter fram mildare smaker och minskar upplevelsen av kryddor som chili, peppar, curry och polerar vinets strävhet. Prova lite strävare viner, till fet fisk bör du välja vin med en hög syra.

Strävhet i dryck

Gör att maten upplevs hetare och beskare. Undvik strävt vin till kryddstark mat. Proteinrik mat minskar upplevelsen av strävhet. Vinet f.f. för strävt – prova att salta på maten!